Członkowie Sekcji Rakietowej zajmują się między innymi paliwami rakietowymi. Kwestią czasu jest przejście na masy pędne typu High Power. Na razie jednak trwają badania paliw tanich, opartych na kompozycjach znanych lub też autorskich, wykorzystujących ogólnodostępne utleniacze (saletra potasowa, sodowa, amonowa). Oczywiście próby rozpoczęto od silniczków z popularnym ,,karmelkiem". Następnie zaczęto rozważać liczne lepiszcza modelarskie, jak również nieco alternatywne. Jako ciekawostkę można wspomnieć fakt, iż przeprowadzono próby nawet na spożywczym miodzie, wykorzystując wosk pszczeli jako lepiszcze i właściwości redukujące cukrów. Z bardziej klasycznych lepiszczy - szacowano osiągi paliw z lepiszczami parafinowymi, asfaltowymi, żywicami syntetycznymi. Od 2009 roku niektórzy członkowie koła prowadzą własne badania amatorskich paliw rakietowych opartych na żywicy epoksydowej (między innymi KNOSAL). Przeprowadzonych było kilka prób silników zawierających od 80 do nawet 200g (przy KN wahającym się od średnio 100 do 650).

Krótkie relacje z co ciekawszych testów:

09.05.09 - test silnika wielokrotnego użytku (o kodowej nazwie SRWU M1). Motor zawierał 200g paliwa KNOSAL, zacisk początkowy 430. Silnik spalił się raczej słabo i stosunkowo długo dając niestety niewielki ciąg.

14.08.10 - test silnika rakietowego wykonanego przez członka Sekcji Rakietowej - Błażeja Marciniaka, o kodowej nazwie SR ALKNOM3. Motor zawierał 180g paliwa KNOSAL. Zacisk początkowy 450. Silnik spalił się zdecydowanie lepiej – krótka i dość stabilna praca ze stosunkowo ładnym płomieniem. W silniku po skończeniu pracy pozostał nietypowy żużel w formie prawie całych ziaren. Wewnątrz zabarwiony był na czerwonawy kolor.

19.08.10 - odbyły się testy małych silniczków papierowych o zawartości paliwa nie przekraczającej 100g. Autorem składów mieszanek jest jeden z członków Sekcji Rakietowej, Adam Okniński. Przetestowane następujące paliwa:

(A) KNO3 59% Al 19% Epoxy 17% Etanol 5%

(B) KNO3 58% Al 17% Epoxy 16% S 5% Etanol 4%

paliwa 01Motory spalały się bardzo efektownie z piękną dużą czerwono – różową kitą. Paliwo zapowiada się bardzo obiecująco.

21.08.10 – kolejny test SRWU M1 - zakończony niepowodzeniem. Motor zawierał 180g KNOSALa, zacisk początkowy 650(!). Niestety silnik nie wytrzymał tak dużego ciśnienia w komorze spalania.

Obecnie trwają przygotowania do testu paliwa o następującym składzie: KNO3 58% Al 21% S 3% Etanol 5% Sucrose 3% Epoxy 10%

Osobną gałęzią rozważań są paliwa typu High Power. Dzięki współpracy z pracownikami naukowymi Instytutu Lotnictwa planowane są kompozycje na bazie azotanu amonu, aluminium i HTPB. Rozważano również paliwa z pewną zawartością nadchloranów. Prócz prób statycznych małych silniczków rakietowych i spalania samego paliwa, przeprowadzane są analizy za pomocą programów komputerowych (m.in. CEA, Guipep/Propep).

FacebookTwitterYoutube

Szukaj